Recomandări LGBT+ de la persoane LGBT+

Cu ocazia minunatului referendum ce se ține weekend-ul ăsta la noi în România și ca să-mi exprim opțiunea, care e cea de #boicot, am decis să rog câțiva din prietenii mei care fac parte din comunitatea LGBT+ să-mi recomande niște cărți/filme pe acest subiect care sunt, din punctul lor de vedere, reprezentative pentru comunitate într-un fel sau altul.



Disclaimer: Acest articol nu conține opiniile mele despre cărțile/filmele menționate. Dacă vreți să aveți și părerea mea, o să încropesc un articol separat pe tema asta, după ce voi fi citit/vizionat mai multe din materialele recomandate aici.


Primele două mențiuni din listă mi-au fost recomandate atât sub formă de carte, cât și de filme. Acestea sunt Love, Simon de Becky Albertalli și The Danish Girl de David Ebershoff, traduse la noi ca Simon și planul Homo Sapiens (editura Epica) și Daneza (editura Rao). 
Prima recomandare se învârte în jurul lui Simon, un băiat de 16 ani care se identifică în secret ca fiind gay. Una peste alta, secretul lui ajunge să cadă în mâini rele și riscă a fi descoperit, fapt ce implică multe, mai ales în societatea din ziua de azi.
Cea de-a doua are ca punct de focalizare schimbarea identității sexuale, deci tratează persoanele transgender. Este inspirată dintr-un caz real și a fost premiată pentru felul în care a reușit să pună în lumină această categorie de oameni.


Următoarea recomandare de carte este Cântul lui Ahile de Madeline Miller, tradusă la noi la editura Polirom și pe care am văzut-o extrem de aclamată în cadrul comunității de iubitori de carte din afară. Este o repovestire a miticului război troian, deci o ficțiune istorică, pentru iubitorii genului. Punctul central al cărții este relația care se înfiripă de-a lungul timpului între Patroclu și Ahile, două figuri bine cunoscute din legendele grecești.



Altă recomandare de carte este Camera lui Giovanni de James Baldwin, publicată la noi de Black Button Books. O carte de care nu am auzit din altă parte până acum, dar care are un rating foarte bun pe Goodreads și pe care chiar vreau să o citesc. În Parisul anilor 1950, un american se confruntă cu propria sa sexualitate atunci când, deși ceruse în căsătorie o tânără, ajunge să aibă o aventură cu un barman italian. Oscilează între cei doi, fapt ce îl chinuie psihic extrem de mult, neînțelegându-și propria orientare sexuală. Chiar dacă acțiunea nu are loc în zilele noastre, cred că foarte mulți tineri ce fac parte din comunitatea LGBT+ pot rezona cu ce se descrie în carte.


Ultima recomandare de carte este Un bărbat la singular de Christopher Isherwood, tradusă la noi la editura Art. Conceptul cărții este unul foarte interesant - Isherwood descrie 24 de ore din viața unui bărbat homosexual și lupta acestuia de zi cu zi cu prejudecățile și ura societății.


Acum, fiind vorba despre filme, primul de pe listă este The Imitation Game, pe care l-am văzut și eu acum ceva vreme și care mi-a plăcut foarte mult. Acesta are ca fundal Al Doilea Război Mondial, în cadrul căruia matematicianul Alan Turing încearcă să spargă codul german de comunicare, confruntându-se și cu propria orientare sexuală.


Următorul film este Disobedience, care pune mare accent pe religie. Astfel, avem o evreică de religie ortodoxă care se reîntoarce la comunitatea care a evitat-o din pricina atracției ei pentru o altă femeie ce i-a fost prietenă în copilărie. Odată cu reîntoarcerea acesteia, pasiunea dintre cele două revine la viață în timp ce explorează limitele dintre sexualitate și credință.


Următorul pe listă este Milk, un film biografie a lui Harvey Milk. Acesta urmărește problemele cu care Milk a trebuit să facă față fiind un activist american pentru drepturile persoanelor LGBT+.



Ultimul, dar nu cel din urmă, este filmul Pride. Din nou, avem în scenă activiști pentru drepturile LGBT+ care ajută, din câte am înțeles, minerii la protestul din 1984, iar acțiunea se desfășoară în Marea Britanie.




Menționez din nou, recomandările din acest articol au fost făcute de persoane care se identifică a fi parte din comunitatea LGBT+ pe care eu le cunosc. Am avut inițiativa de-a aduna acest fel de recomandări tocmai pentru a vă oferi vouă, celor dornici, șansa să vedeți lumea prin cărți/filme care, din perspectiva lor, îi reprezintă pe ei sub formă de comunitate.

Da, într-adevăr, sunt multe persoane care se identifică sub acest nume și care nu-i aduc cinste. Dar hei, nu e așa peste tot? Cum rămâne cu cei care nu vor să iasă în evidență prin comportament excentric? Băiatul pe care l-ai văzut ascultând muzică în autobuz sau fata care stătea pe o bancă în parc și citea - au povești diferite față de tine, da. Văd lumea diferit față de tine, da. Dar de ce ar trebui să fie asta o problemă? Cu ce te afectează pe tine personal că și lor le sunt acordate drepturi ale omului, lucruri cu care omul se naște și pe care nimeni nu ar trebui să i le ia?

#boicotreferendum


Comentarii

Postări populare