Cinci motive pentru care iubesc bibliotecile

Ați fost vreodată în situația în care să nu aveți bani de cărți?

Oh, pe cine păcălesc?! Toți ne-am găsit în situația asta cel puțin o dată. Ei bine, cum mi-am rezolvat eu pofta de citit în perioadele de genul? Prin biblioteci, desigur. Fie cea de la școală, cea județeană sau bibliotecile altor oameni care-mi împrumutau cărți (sunt o persoană norocoasă, da), majoritatea cărților citite de mine au fost împrumutate, așa că m-am decis, în onoarea Săptămânii Naționale a Bibliotecilor care tocmai s-a terminat, să vă spun 5 motive pentru care eu iubesc bibliotecile.



1. Posibilități ”fără număr”

 Într-adevăr, într-o bibliotecă mi se pare că ai posibilități nenumărate. Să fie oare pentru că găsești atâtea cărți, de la atât de mulți autori și din toate genurile într-o singură cameră? Probabil. Știu că nu toate bibliotecile sunt extrem de mari sau că nu au un stoc foarte variat de cărți. Totuși, vorbesc din proprie experiență când spun că și în biblioteca din școala generală, înghesuită într-o cameră cât un dormitor de o persoană, simțeam că am posibilități infinite fiind înconjurată de rafturile până în tavan înțesate cu cărți.

Și tocmai pentru crearea acestor posibilități, vreau să vă încurajez și pe voi să donați cărți. Nu încerc aici să fac vreo reclamă sau ceva asemănător, nici nu zic să donați unei anumite biblioteci. Dar știu sigur că mulți dintre noi avem acele cărți, fie ele clasice sau nu, de orice gen etc., pe care cândva le-am citit și nu ne-au plăcut sau nu ni s-au părut îndeajuns de bune încât să vrem să le mai citim din nou. Cum și Irina, de la Irina Citește, a menționat de curând într-un videoclip, cred în ideea de circulație a cărților - okay, am citit cartea asta și nu cred că o să o mai citesc vreodată, așa că de ce să rămână închisă pe veci pe rafturile mele de-acasă când se pot bucura alți oameni de ea, poate mai mult decât am făcut-o eu?


2. Fiecare carte are mai multe povești

Și aici nu mă refer la faptul că o carte este citită diferit de mai multe persoane, ci la poveștile persoanelor respective. Îmi plac foarte mult cărțile vechi, care se vede c-au trecut prin mai multe mâini. Și nu mă refer aici la cele semi-dezmembrate, care parcă vin din timpul războiului și nu pot fi citite, ci pur și simplu la cele care se vede c-au fost răsfoite de mai mulți oameni. Îmi place să stau și să mă gândesc în ce conjunctură le-au împrumutat, influența pe care au avut-o cărțile asupra lor și tot așa.


3. Bilețelele / notițele uitate sau lăsate intenționat în cărți

Mi s-a întâmplat de foarte multe ori să găsesc post-it-uri cu notițe sau cu mesaje drăguțe gen ”Lectură plăcută!” sau chiar notițe în creion despre conținutul cărții pe margine și, atât timp cât sunt făcute cu un scop și nu în prostie - fără a avea vreo legătură cu cartea - mi se par extrem de interesante și că adaugă cumva la experiența de a citi cărțile respective. Plus că un post-it simpatic într-o carte mi-a făcut întotdeauna ziua mai bună, așa că am început să las și eu prin cărțile mele favorite.


4. Oamenii

Dacă excludem persoanele nesuferite și acele bibliotecare tipice filmelor americane (”SHHHHHHHH! Liniște!), oameni foarte faini își fac veacul prin biblioteci. Am cunoscut persoane din toate categoriile sociale și de vârstă, simpli cititori sau lucrători în cadrul bibliotecii cu care am avut ocazia să organizez sau să iau parte la diferite evenimente care și-au lăsat amprenta în bine asupra mea în marea majoritate a cazurilor.


5. Atmosfera

Toți factorii menționați mai sus creează o atmosferă extraordinară. Fie că mă plimb printre rafturi, căutând cărți, sau citesc/studiez în sala de lectură, întotdeauna m-am simțit și continui să mă simt ca acasă când mă duc la biblioteca din județul meu. Ca să nu mai zic de sala de conferințe, care este absolut genială, și toate conferințele la care am luat parte și de la care am plecat cu atât de multe cunoștințe și informații. Ce să mai, unii rup discotecile, alții bibliotecile.


Și cam asta a fost și cu articolul pe săptămâna asta. Mai sunt multe motive pentru care ador să mă duc la bibliotecă și pe care nu le-am enumerat aici, dar nu-i problemă, vor mai exista și alte articole pe tema asta. 

Trăiască bibliotecile! Lăsați-mi în comentarii unul sau mai multe din motivele pentru care voi iubiți aceste locuri magice. Până data viitoare, pe mine mă găsiți pe pagina de Facebook a blogului (aici), pe Goodreads (aici) și pe Instagram @hoatadecarti.
Kisses! xx

Comentarii

Postări populare